Tuesday 2 August 2011

Budaya Melayu

Permainan Tradisional Melayu

Hingga hari ini, tidak ramai remaja melayu kenal permainan-permainan tradisional melayu. Dengan teknologi yang semakin meningkat, kehidupan remaja semakin moden. Mereka melupakan dan tidak peduli tentang budaya melayu. Hari ini, ada banyak permainan-permainan moden. Misalnya, permainan yang digemari oleh ramai remaja ialah 'MONOPOLY' atau 'UNO'.
 
Pada pendapat saya, permainan-permainan tradisional seperti congkak dan batu seremban amat menarik. Kamu harus mempunyai kemahiran atau boleh bermain untuk suka-suka. Saya diajar oleh saudara saya. Saya gemar bermain congkak. Tetapi, guli-gulinya menyebabkan sedikit bising dan boleh menggangu orang luar.





 <------ Batu seremban





                                                      <----------- Congkak

2 comments:

  1. Aitt..yang ini mengenai permainan tradisional. Yang mana satu pilihan kamu, amalan bulan puasa, permainan tradisional melayu atau permainan tradisional di bulan ramadan? Fikirkan ya!

    ReplyDelete
  2. Yang tentang bulan Ramadan 'Random' sahaja cikgu..
    saya pilih permainan tradisional melayu.

    ReplyDelete